Thursday, November 29, 2012

Mesyuarat di MBSA bersama COB, PCM Bina S/B (pemaju) dan Pihak JMB “PK Sek: 7 Committee” bagi mendapat kata putus penyerahan Blok A & B


Tarikh: 29 November 2012 

Kata putus telah disepakati tetapi bersyarat iaitu:-
  1. Pemaju harus menyerahkan akaun yang beraudit untuk blok A dan B kepada Pihak JMB; 
  2. Pihak JMB bersetuju memulakan operasi pengambil alih pengurusan dan penyelenggaraan mulai 1 Januari 2013;
  3. Pihak JMB berharap agar pihak pemaju dapat memasang ‘system access card’ bagi blok tersebut, walaubagaimanapun ianya harus dimaklumkan kepada pemilik blok A dan B bagi mendapatkan persetujuan;
  4. Memohon agar pemaju membuat proper handover terhadap dokumen seperti building plan, senarai nama-nama pemilik, alamat terkini, rekod pembayaran dan jumlah tunggakkan pemilik untuk kegunaan pihak JMB;
  5. Pihak JMB berharap agar pihak pemaju dapat membaiki dan menangani masalah vandalism (cat bangunan) dan baiki bumbung bangunan dan kos adalah sebanyak RM 4000.00; dan
  6. Pihak JMB mohon agar pemaju menyerahkan semua wang baki sediada pemilik iaitu wang penyelenggaraan bangunan dan singking fund. Segala hutang yang masih belum dibayar oleh pemaju kepada operator akan dibayar oleh pihak JMB PK 7.


Wakil pihak pemaju adalah Puan Halimaton Saadiah, manakala wakil JMB adalah Hj. Shahrir (pengerusi); En Saharuddin (Bendahari) dan Hj Nik Sanusi (AJK Portfolio)


Thursday, November 22, 2012

MEMBAIKPULIH SILING UNIT X3/11-A AKIBAT LIMPAHAN AIR TANGKI DAN PAIP BOCOR

TARIKH: 22 NOVEMBER 2012

KERJA-KERJA MEMBAIKPULIH SILING UNIT X3/11-A OLEH PIHAK PENYELENGGARA AKIBAT DARI LIMPAHAN AIR TANGKI DAN PAIP BOCOR.







STATUS: SELESAI



Saturday, November 17, 2012

NOTIS JEMPUTAN MESYUARAT EGM 2012





Gambar Semasa Mesyuarat EGM 2012 dan status usul


Menyelesaikan tunggakan yuran penyelenggaraan untuk melayakkan anda mengundi


Pendaftaran





Tetamu yang hadir tekun mendengar taklimat usul




Sebahagian tetamu yang hadir



Status usul-usul yang dicadangkan dan dibincangkan:

  1. USUL/ CADANGAN: Mengenakan DENDA 10% terhadap pemilik yang lewat membayar yuran penyelenggaraanSTATUS: Majoriti mesyuarat telah bersetuju agar pemilik yang lewat membayar yuran penyelenggaraan dikenakan DENDA 10%. 
  2. USUL/ CADANGAN:  Isu kad masuk bangunan (Access Card)  STATUS: Mengambil tindakan tegas kepada pemaju. Majoriti Mesyuarat bersetuju.
  3. USUL/ CADANGAN:  Pemasangan jubin (tiles) pada setiap tangga dari hadapan peti surat hingga ke tingkat 4. Ini adalah pembangunan untuk mencantikkan tangga dan memudahkan kerja-kerja pembersihan dilakukan, bukan penyelenggaraan jadi pemilik diminta untuk bekerjasama menanggung kos sebanyak RM 200.00 dibayar sekali sahaja. Jumlah tersebut akan dimasukkan dalam bil yuran penyelenggaraan. STATUS: Majoriti Mesyuarat bersetuju.
  4. LAIN-LAIN HAL: Kedai / apartment bocor. STATUS: Pihak Pengurusan menjalankan aktiviti pengurusan bangunan dan penyelenggaraan berlandaskan AKTA 663 iaitu 
  5. AKTA BANGUNAN DAN HARTA BERSAMA 
  6. PENYENGGARAAN DAN PENGURUSAN) 2007 (se
  7. dikit petikan Akta 663) 
"Bagi bangunan atau tanah yang akan dipecah bahagi dan dikeluarkan hakmilik strata, wujud bahagian yang dinamakan harta bersama yang boleh digunakan oleh semua penghuni. Bangunan dan harta bersama ini perlu disenggara dan diurus dengan sempurna. Ini memerlukan pihak yang diberi kuasa dan tanggungjawab mengendalikannya dan dana untuk membiayai kos penyenggaraan dan pengurusan ini.   Bagi memastikan tanggungjawab penyenggaraan dan pengurusan dapat dilaksanakan dengan teratur dan berkesan serta untuk menjaga kepentingan semua yang terlibat secara adil, Kerajaan telah menyediakan Akta Hakmilik Strata 1985 [Akta 318], Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 [Akta 118] dan peraturan-peraturan di bawahnya. Kini satu Akta baru diperkenalkan khusus untuk memperkemaskan hal-hal berkaitan dengan penyenggaraan dan pengurusan bangunan dan harta bersama, iaitu Akta Bangunan dan Harta Bersama (Penyenggaraan dan Pengurusan) 2007."


Contoh Harta Bersama 

Tangga, laluan kecemasan, pintu masuk dan pintu keluar, koridor, lobi, lekapan dan pemasangan, lif, pelongsor sampah, tong sampah, kawasan, parit, tangki air, pembetung, paip, wayar, kabel dan saluran yang memberi kemudahan kepada lebih daripada satu petak, bahagian luar semua 
bahagian bersama bangunan, padang permainan dan kawasan rekreasi, jalan masuk, tempat letak kereta dan kawasan meletakkan kereta, ruang terbuka, kawasan landskap, tembok dan pagar, dan segala kemudahan dan pepasangan lain dan mana-mana bahagian tanah yang digunakan atau 
boleh digunakan atau dinikmati bersama oleh semua penghuni.  

Walaubagaimanapun, sekiranya anda mempunyai masalah kebocoran tersebut, sila membuat temujanji agar pihak pengurusan dapat melakukan pemeriksaan ke atas kebocoran kedai/ apartment pihak tuan/puan.

Pemeriksaan ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti:-

1. Punca kebocoran adakah daripada paip ataupun konkrit slab unit di atas (kelemahan lapisan waterproofing)
2.  Sekiranya paip: pihak pengurusan akan mengenalpasti paip milik unit mana dan akan memberitahu pemilik tersebut supaya membaiki paip mereka sendiri. Surat pemberitahuan akan dikeluarkan.
3. Sekiranya konkrit slab waterproofing lemah: Pengadu disarankan agar berbincang bersama pemilik di atas tentang pembaikan tersebut. Surat pemberitahuan akan dikeluarkan.


Mesyuarat telah ditangguhkan pada pukul 1:00pm.

Pihak Pengurusan Bersam JMB mengucapkan ribuan terima kasih kepada AJK-AJK JMB, pemilik-pemilik unit rumah/ apartment/ kedai dan tetamu yang hadir sebagai pemerhati kerana sudi hadir meluangkan masa berbincang mengenai permasalahan penduduk dan penyelenggaraan bangunan demi kepentingan bersama.





Friday, November 9, 2012

MOTORSIKAL BARU PIHAK PENGURUSAN JMB





Motorsikal ini dibeli sebagai kegunaan urusan harian pihak penyelenggara membuat rondaan dan mengangkut barangan berat.

Terima kasih diucapkan kepada pihak AJK JMB yang telah memberi kemudahan pengangkutan ini kepada pihak pengurusan dan penyelenggara.



Tuesday, November 6, 2012

PENYELENGGARAAN LONGKANG/ MAINHOLE DI BLOK N

Kerja-kerja penyelenggaraan/ servis mainhole dilakukan mengikut aduan yang diterima juga telah diaturkan pemeriksaan dan pembaikan secara servis bulanan.

Kerja tersebut telah dijalankan pada 5 November 2012 di belakang blok N dan sehingga kini sumbatan tersebut masih belum berjaya ditangani.

Sambungan kerja akan dilakukan pada 8 November 2012.










Surau Pusat komersil Sekyen 7 dan kawasan sekitar ditenggelami air akibat perparitan yang tidak sempurna & banjir













          Gambar di atas diambil pada 5 November 2012, waktu 4:30pm. 

Sekali lagi Pusat Komersil Sek. 7 dilanda  hujan lebat dan banjir. Kejadian hujan lebat sering berlaku selepas waktu 3:30pm sejak dari awal bulan dan telah berlarutan sehingga kini dan semasa entry ini dibuat, hujan masih lagi turun membasahi bumi Pusat Komersil Seksyen 7, Shah Alam.


Status terkini dari Encik Tahir Bin Saleng selaku Ahli Jawatankuasa JMB Berportfolio Penyelenggaran & Kebersihan memaklumkan menerusi facebook beliau (link) "Kejadian ini sudah byk kali berlaku apabila hujan turun secara berterusan tanpa henti selama beberapa jam. Untuk info terkini melalui Pengerusi Ahli Majlis Perwakilan Penduduk Zon 3 (MPP Zon 3) Pn Sarimah, Telah memberitahu bahawa Jabatan MBSA telah pun mengeluarkan tender penyelengaraan kolam Takungan banjir yg berhampiran di I City ..... "Insya ALLAH by this month kontraktor dilantik akan menjalankan kerja." Saya bg pihak Persatuan Penduduk & JMB PKS7 berterima kasih diatas usaha ini moga kerja2 ini dpt dipercepatkan utuk keselesaan semua penduduk, penyewa, pengujung dll...."


(untuk mengetahui kejadian banjir di Pusat Komersil sila klik di sini)





Monday, November 5, 2012

PEMBERITAHUAN: GANGGUAN BEKALAN AIR DI BEBERAPA UNIT RUMAH DAN KEDAI BLOK P



 PEMBERITAHUAN/ MEMO

Ianya berpunca daripada kekerapan kejadian paip bocor di bahagian paip tangki yang terletak di dalam bumbung bangunan mengalami kebocoran akibat dari tekanan air pihak Syabas yang terlalu kuat.

Oleh yang demikian, kerja-kerja pembaikan oleh pihak kontraktor akan bermula pada 6hb November 2012 (Selasa).

Diharap pihak penduduk dapat menyimpan bekalan air secukupnya.

Segala kesulitan amat kami kesali.

KERJASAMA ANDA AMAT KAMI HARGAI.

Sekian, terima kasih