Akta Bangunan dan Harta Bersama  (Penyenggaraan & Pengurusan Bangunan) 2007 (Akta 663) yang  berkuatkuasa pada 12 April 2007 telah mewajibkan semua pemaju untuk  menubuhkan Badan Pengurusan Bersama atau Joint Management Body (JMB) di  semua bangunan bertingkat yang tertakluk di bawah Akta Hakmilik Strata.  PKNS sebagai pemaju akan menubuhkan JMB di Apartmen/Pangsapuri/Rumah  Pangsa Kediaman Tuan/Puan.
SOALAN 1: Apakah Badan Pengurusan Bersama atau Joint Management Body (JMB)?
Badan Pengurusan  Bersama atau Joint Management Body (JMB) ialah satu jawatankuasa yang  dianggotai dan ditadbir oleh Pemilik Petak/Penduduk dalam mengurus dan  menyenggara bangunan. JMB diwajibkan di semua bangunan bertingkat yang  tertakluk di bawah hakmilik strata.
SOALAN 2: Kenapa perlunya JMB?
Penubuhan JMB adalah  perlu selaras dengan Akta 663 yang mewajibkan Pemaju untuk menubuhkannya  sehingga hakmilik strata dikeluarkan dan Perbadanan Pengurusan  ditubuhkan.
SOALAN 3: Bilakah Penubuhan JMB dikuatkuasakan?
Bagi pangsapuri yang  telah menerima kunci kediaman dan belum menerima hakmilik strata, pemaju  hendaklah menubuhkan JMB dalam tempoh 12 bulan dari 12 April 2007 atau  dari tarikh mengambil kunci rumah kediaman.
SOALAN 4: Apakah Tanggungjawab dan kuasa JMB?
Tanggungjawab dan  kuasa JMB adalah mematuhi notis PBT, menyenggara harta bersama,  mendaftarkan JMB, menentukan dan mengenakan caj penyenggaraan,  memastikan Kumpulan Wang Penyenggaraan Bangunan diaudit, mentadbir  Kumpulan Wang Penyenggaraan Bangunan, menguatkuasa kaedah dalaman (House  Rules), mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan dan Luar Biasa,  menginsuranskan bangunan, menyediakan dan menyenggara daftar pembeli,  lain-lain perkara yang berkaitan penyenggaraan bangunan dan menyenggara  Singking Fund.
SOALAN 5: Siapakah Ahli-ahli JMB dan berapakah bilangan ahli-ahlinya?
Ahli-ahli JMB atau  dikenali sebagai Jawatankuasa Pengurusan Bersama (JMC) terdiri daripada  Pembeli dan Pemaju. Bilangan Pembeli mestilah tidak kurang dari 5 orang  dan tidak lebih daripada 12 orang. Senarai ahli JMC ialah Pengerusi,  Setiausaha, Bendahari, Ahli Jawatankuasa sementara 1 wakil dari Pemaju.
SOALAN 6: Berapa lama tempoh jawatan tersebut?
Ahli JMC memegang jawatan tidak melebihi 3 tahun atau sehingga pembubaran JMB.
SOALAN 7: Bagaimana Ahli JMC dipilih?
Perlantikan ahli JMC  diadakan pada Mesyuarat Pertama secara undian tangan. Urusan mengadakan  mesyuarat tersebut akan dikendalikan oleh Pemaju dengan memberi notis  bertulis 14 hari kepada Pemilik Petak/Penduduk dari tarikh mesyuarat  yang dijangka akan diadakan.
SOALAN 8: Siapakah yang layak mengundi?
Pemilik Petak/Penduduk yang tidak mempunyai tunggakan sahaja layak untuk mengundi.
SOALAN 9: Bagaimana pula dengan penduduk yang mempunyai tunggakan?
Penduduk yang mempunyai tunggakan boleh hadir ke mesyuarat tersebut tetapi mereka tidak boleh mengundi.
SOALAN 10: Bagaimana jika Pemilik Petak/Penduduk tidak hadir ke mesyuarat tersebut walaupun layak untuk mengundi?
Pemilik  Petak/Penduduk tersebut boleh mewakilkan kepada orang lain dengan  mengisi Borang Proxy dan menghantar borang tersebut kepada Pemaju dalam  tempoh 7 hari sebelum tarikh mesyuarat diadakan.
SOALAN 11: Bagaimana jika ada persamaan undi bagi sesuatu resolusi/perkara?
Pengerusi yang baru dipilih pada mesyuarat tersebut akan membuat keputusan bagi persamaan undi tersebut.
SOALAN 12: Apakah kuorum bagi mengadakan Mesyuarat Agung JMB?
Kuorum bagi mengadakan mesyuarat Agung JMB ialah ¼ daripada pembeli yang berhak mengundi.
SOALAN 13: Bagaimana jika kuorum masih tidak mencukupi?
Jika dalam masa ½  jam, kuorum masih tidak mencukupi, Pemilik Petak/Penduduk yang hadir  berhak untuk membentuk suatu kuorum.
SOALAN 14: Bagaimana jika tiada pemilik petak/penduduk yang hadir atau tiada yang ingin menganggotai JMC?
Jika selepas 1 jam  tiada yang hadir atau tiada yang ingin menganggotai JMC, pemaju akan  memaklumkan kepada Pesuruhjaya Bangunan secara bertulis dalam tempoh 7  hari dari tarikh mesyuarat telah diadakan. Pesuruhjaya Bangunan akan  memaklumkan sama ada untuk menetapkan semula tarikh mesyuarat yang baru  atau melantik ejen pengurusan bagi mentadbir dan menyenggara bangunan  tersebut.
Untuk lebih maklumat berkenaan Akta 663, sila klik--> di sini. 
