Friday, April 11, 2014

SALURAN KUMBAHAN TERSUMBAT DI UNIT X1/22-B BLOK K (kali ke 2)

PEMBERITAHUAN/ PEMGUMUMAN


SALURAN KUMBAHAN TERSUMBAT DI UNIT X1/22-B BLOK K 
(kali ke 2)

Unit rumah yang terlibat:

X1/22-B
X2/22-B
X3/22-B
DAN
X4/22-B

Pada 13 Mac 2014, waktu 3:00pm pihak pengurusan telah mendapat aduan berkenaan saluran kumbahan di bilik air ke dua unit X1/22-B telah tersumbat. 

Pemeriksan pada hari yang sama telah dijalankan dan mendapati saluran utama kumbahan telah tersumbat. Pihak pengurusan telah mengeluarkan notis Larangan Penggunaan Air (diberi kepada penghuni unit-unit rumah yang terlibat) di bahagian bilik air kedua, kawasan yard dan sinki dapur untuk sementara waktu supaya air kumbahan tidak melimpah keluar ke unit X1/22-B sehingga pihak pengurusan mengambil tindakan susulan. Pihak penyelenggara turut memaklumkan agar pihak pengurusan segera menghubungi pihak kontraktor.

Pada 5 April 2014, pihak mengurusan telah cuba servis bahagian mainhole utama, akan tetapi percubaan tersebut gagal. 

Pada 7 April 2014, Cubaan kedua juga telah dilakukan pada dan alhamdulillah membuahkan hasil dan menyelesaikan masalah tersebut. 

Sila rujuk gambar di bawah:-









Punca sumbatan tidak dapat dikenalpasti kerana semasa semburan kuat tekanan air tersebut telah berjaya mengeluarkan 'benda asing' berkenaan terus memasuki lubang longkang besar. (kebiasaannya adalah gumpalan lemak dan bendaasing)

Pihak Pengurusan tidak menanggung kos tersebut memandangkan ianya adalah berpunca daripada kecuaian penghuni/ penduduk/ pemilik rumah sendiri. Walaubagaimanapun kami berpegang pada keharmonian penduduk dan pihak pengurusan telah membayar kos tersebut dan kemudiannya akan dicaj semula kepada pemilik-pemilik rumah yang berkenaan. Ianya akan dimasukkan di dalam penyata yuran penyelenggaraan pihak pemilik rumah.

Pihak tuan rumah akan diberi surat beserta lampiran invoice pihak kontraktor sebagai rujukan. Kos harus dibahagi samarata terhadap bilangan rumah yang terlibat.

Diharap agar pihak penduduk lebih bertanggungjawab di masa hadapan.

Sekian, harap maklum..

Laporan disediakan oleh penyelenggara bertugas: Encik Muhammad Huzairi bin Rosli dan telah dikemaskinikan oleh Pentadbiran iaitu En Shamsul.

No comments:

Post a Comment