Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Untuk makluman semua, pihak pengurusan telah menerima aduan pada 3hb September 2014 dari Puan Faridah selaku salah seorang pihak pemilik rumah di blok G.
Beliau mengadu bahawa tangga naik ke unit rumah beliau terdapat kekotoran yang sangat ketara pada jubin tangga. Gambar dilampirkan sebagai rujukan.
Beberapa kawasan tangga yang sama hingga ke tingkat atas juga kelihatan tidak bersapu
Ditambah pula dengan masalah barangan terbuang diletakkan di sekitar tangga menyukarkan kerja-kerja pembersihan.
Pihak pemilik barangan terbuang tersebut telah dimaklumkan agar tidak membiarkan barangan tersebut di kaki lima. Ianya turut menganggu laluan penghuni melalui kawasan tersebut. Kami berharap agar semua penghuni dapat bekerjasama dan perihatin tentang perkara tersebut.
Pihak pembersihan segera dipanggil bagi menyelesaikan masalah tangga kotor. Berikutan kesan kekotoran tersebut agak kritikal pihak pembersihan telah menggunakan cecair khas (asid) bagi menanggalkan kesan tersebut.
GAMBAR SEBELUM
GAMBAR SELEPAS PEMBERSIHAN
Sebelum itu, pihak pentadbiran dengan kerjasama pihak penyelenggara telah membuat temujanji bersama pemilik rumah Y1/49-B pada 4 September 2014 4:30 petang agar membenarkan pihak penyelenggara melakukan kerja-kerja pemasangan paip di kawasan airwell.
Pihak penyeenggara yang diketuai oleh Encik Ekhman selaku ketua Penyelenggara telah bersiap sedia menyediakan barangan yang diperlukan bagi menyelesaikan masalah tersebut. Kebocoran sebenarnya adalah berpunca dari kebocoran saluran paip dari tangki ke rumah pemilik Y1/49-A.
Untuk makluman semua, kawasan airwell hanya boleh dimasuki melalui rumah tersebut kerana rekabentuk bangunan menempatkan kawasan airwell di bahagian sebelah dapur pemilik menyukarkan kerja-kerja pembaikan dilakukan setiapkali berlaku masalah yang sama pihak pengurusan perlu membuat temujanji.
Alhamdulillah pemilik tersebut sangat membantu dalam memberi kerjasama dan faham akan kerja-kerja rutin pihak penyelenggara bangunan.
Kerja-kerja dimulakan dengan menutup pili air pada meter syabas bagi memberhentikan punca air memudahkan kerja-kerja dilakukan.
Pembantu penyelenggara iaitu Encik Izat telah bersiap sedia di kawasan dalam bumbung tempat letaknya tangki air dan kerja pemyambungan paip segera dilakukan.
Paip yang telah di sambung diletakkan selari bersama paip yang lain.
Gambar di ambil dari atas bumbung - paip yang telah berjaya disambung
Keadaan paip sambungan ke bahagian tangki yang akan disambung
Encik Ekhman akan membuat kerja-kerja penyambungan di dalam kawasan airwell. Lihatlah kesukaran pihak penyelnggara bangunan dalam menyelesaikan masalah kebocoran pihak penghuni. Mujur pihak pemilik rumah menyediakan grill yang berpintu (boleh ditutup dan dibuka). Ada juga pemilik yang membuat grill mati (tidak boleh dibuka) di tingkat satu diharap dapat mengubahnya dengan grill yang berpintu dan boleh dibuka. Memudahkan kerja-kerja pembaikan dilakukan oleh penyelenggara bangunan.
Gambar kedudukan paip di airwell di ambil dari bawah
Encik Ekhman segera membuat kerja-kerja penyambungan (by pass)
Alhamdulillah.. kerja-kerja telah berjaya diselesaikan. Di kesempatan ini kami mengucapkan terima kasih kepada pemilik Y1/49-B kerana memberi kebenaran pihak penyelenggara memasuki rumah beliau dalam menjalankan kerja-kerja pembaikan tersebut dan juga Puan Faridah kerana perihatin memaklumkan mengenai kebersihan kawasan tangga beliau.
Kerjasama semua penghuni amat kami perlukan dalam memberi makluman dan aduan mengenai masalah sekitar Pusat Komersil Seksyen 7, Shah Alam.
-selesai-
No comments:
Post a Comment