Wednesday, January 8, 2014

SALURAN KUMBAHAN TERSUMBAT DI UNIT X1/2-B BLOK K

PEMBERITAHUAN/ PEMGUMUMAN

SALURAN KUMBAHAN TERSUMBAT DI UNIT X1/2-B BLOK K

Unit rumah yang terlibat:

X1/2-B
X2/2-B
DAN
X3/2-B


Tarikh : 28 Disember 2013

LAPORAN ADUAN SALURAN KUMBAHAN DI UNIT X1/2-B BLOK K TERSUMBAT

Pada 23 Disember 2013, pihak pengurusan telah mendapat aduan dari penghuni unit X1/2-B iaitu En Mohd Zul berkenaan saluran bilik air utama dan kawasan yard tersumbat. 




Air kumbahan (air najis) telah melimpah keluar dan mengakibatkan kawasan ruang tamu, dapur dan kawasan yard terjejas (gambar diatas)

Pada hari yang sama, pihak pengurusan telah mengeluarkan notis larangan penggunaan air di kawasan di atas untuk unit X2/2-B, X3/2-B dan X4/2-B untuk sementara waktu sementara pihak pengurusan berusaha untuk menjalankan kerja-kerja membaikpulih dan menservis saluran kumbahan utama tersebut.

Pada 24 Disember 2013, pihak pengurusan telah membuat pemeriksaan dan pembersihan kawasan lubang mainhole dan mendapati saluran tersebut telah tersumbat. Cubaan pihak pengurusan telah gagal menyelesaikan masalah tersebut walaupun telah beberapa kali mencuba. Pada hari yang sama, pihak pengurusan telah membuat keputusan untuk memanggil kontraktor luar supaya masalah ini dapat di atasi dengan cepat.

Pada 27 Disember 2013, pihak kontraktor yang bertauliah telah datang untuk menjalankan kerja-kerja servis lubang salur utama yang tersumbat dan telah berjaya menyelesaikan masalah tersebut. Sila rujuk lampiran gambar di bawah sebagai rujukan anda.






Sisa bendaasing dan gumbalan lemak yang telah mengeras


Pihak Pengurusan tidak menanggung kos tersebut memandangkan ianya adalah berpunca daripada kecuaian penghuni/ penduduk/ pemilik rumah sendiri. 

Walaubagaimanapun kami berpegang pada keharmonian penduduk dan pihak pengurusan telah membayar kos tersebut dan kemudiannya akan dicaj semula kepada pemilik-pemilik rumah yang berkenaan. Ianya akan dimasukkan di dalam penyata yuran penyelenggaraan pihak pemilik rumah.

Pihak tuan rumah akan diberi surat beserta lampiran invoice pihak kontraktor sebagai rujukan. Kos harus dibahagi samarata terhadap bilangan rumah yang terlibat.

Diharap agar pihak penduduk lebih bertanggungjawab di masa hadapan.

Sekian, harap maklum..

Laporan disediakan oleh penyelenggara bertugas: Encik Muhammad Huzairi bin Rosli dan telah dikemaskinikan oleh Pentadbiran iaitu En Shamsul.

STATUS: SELESAI..


No comments:

Post a Comment